"the theo is strong with this one"

theo verhaal

Wat begon als een kattebelletje… op een bestelbon, groeide uit tot dé slogan van het meest eigenzinnige Belgische brillenmerk: theo loves you. Tot op vandaag is dit motto de lijm tussen alles wat theo doet, elke beslissing die theo neemt en elke collectie die theo lanceert. Wim Somers en Patrick Hoet, opticiens met elk hun eigen winkel, besloten zelf een collectie op de markt te brengen onder de naam theo. Waarom? Wel, heel eenvoudig: ze wilden hun klanten iets anders aanbieden dan de mainstream brillen die ze verkochten. In 1989 waren de eerste theo brillen een feit. En baanbrekend waren ze alleszins. De daaropvolgende collecties vonden steeds gemakkelijk hun weg naar de consument. Vandaag, meer dan 20 jaar later, wordt theo verkocht in 1400 winkels verspreid over een 50-tal landen... en theo ziet ze allemaal graag!

Oorspronkelijk sprak theo met zijn collectie enkel de avant-garde aan. Later vielen de brillen echter ook bij een breder publiek in de smaak. Maar theo heeft altijd een zwak gehad voor de individualist. Om de trendsetters opnieuw warm te maken, werd Eye-witness gelanceerd in mei 1995. Deze brillen waren schijnbaar onaf en asymmetrisch. Eye-witnessdragers zijn vaak eigenzinnige, vrijgevochten mannen en vrouwen. De Eye-witness lijn bestaat nog steeds en elk jaar worden er nieuwe modellen gelanceerd.

In 2004 kondigt theo zijn samenwerking aan met de Duits-Belgische ontwerper Christoph Broich. Deze kruisbestuiving tussen mode en brillen bleek een schot in de roos. De zonnebrillen zijn herkenbaar aan de veiligheidsspeld in de veer. Vier jaar later ging theo voor zijn nieuwe zonnebrillencollectie een samenwerking aan met Belgisch ontwerper Tim Van Steenbergen. De twee Antwerpse labels slaan de handen in elkaar en brengen brillen die elegantie en chic uitstralen. In 2012 presenteerden theo & Van Steenbergen al hun vierde collectie en aan een volgende wordt hard gewerkt.

Om z’n 20ste verjaardag te vieren, presenteerde theo de VinGtage collectie in 2007. theo – die vooral bekend stond voor z’n kleine monturen - gooide hoge ogen met deze VinGtage collectie (vingt ans d'age! = 20 jaar in het Frans - een van de officiële talen van België). Terwijl andere theo monturen altijd op de ogen hebben gefocust, vestigen deVinGtage brillen de aandacht op het hele gezicht. Toch zijn deze brillen in geen geval hetzelfde als de brillen die men 40 jaar geleden droeg. De VinGtage brillen zijn zeer hedendaags… en spectaculair.

theo is graag onvoorspelbaar. Daarom schakelde theo in 2010 voor een nieuwe optische brillencollectie designer James Van Vossel in. Deze creatieve geest kreeg carte blanche hetgeen resulteerde in een serie zonder gelijke. En nieuwe modellen zijn in aantocht.

Het theo hoofdkwartier ligt in Antwerpen. Mik en Toon, twee van de drie zonen van Big Boss Wim Somers, stapten enkele jaren geleden ook in de zaak. Zoon Jan vervoegde zijn moeder Jamme in de theo - Somers Optiek. Nu werken er meer dan 30 mensen voor theo, in binnen- en buitenland. Het kleine familiebedrijf groeide uit tot een belangrijke speler op de internationale optiekmarkt. Patrick Hoet verkocht zo’n 15 jaar geleden zijn aandelen aan Wim maar hij blijft exclusief ontwerper voor theo. Ondertussen heeft theo ook een eigen designteam dat nauw samenwerkt met Patrick.

theo blijft steeds weer verrassen!

theo loves you!